LIS Blogg

7 grunner til at du burde elske logistikk

Skrevet av Eirik Toft | 02.08.2017

Ikke alle har et godt forhold til logistikk, men vi mener det er flere grunner til at du burde elske det.

Logistikk er sisteinntrykket kunden sitter igjen med etter et kjøp, og uten gode systemer for å synnliggjøre varebeholdning, måter å lokaliser artiklene på, eller å sende og returnere ordre, vil du slite mot konkurrenter som har dette i orden. Når logistikkløsninger implementeres i bedriften din vil den gi et mye bedre grunnlag for at dere skal kunne møte kundenes forventninger.


Vi elsker logistikk fordi det:

1. Forbedrer vareflyten

Et lager skal ikke bare være en oppbevaringsplass for varebeholdningen – det skal også være et sted som er tilpasset varene dine og varestrømmen. Prioriterer du å få flest mulig varer inn på en gitt flate, eller er det viktigere at varene kan plukkes kjapt og effektivt?

Videre er det essensielt at du har flere tanker i hodet på én gang, det er ikke nok med å bare tilpasse lageret for varene dine. Blant annet er det også en stor fordel å tilrettelegge lageret for gode plukke- og transportsystemer. Disse to sammen forbedrer vareflyten din.

2. Effektiviserer leveringstiden

Etter hvert som netthandel har blitt mer og mer populært, og har nådd ut til store deler av befolkningen – tre av fire har handlet på nett det siste året – har også forventningene til leverandørene økt.

I dag er kunden mest opptatt av pris og leveringstid. Får han eller hun varen kjapt levert og uten problemer? Flere og flere som handler på nettet forventer å kunne legge inn en bestilling i dag og så skal varen være sendt i morgen.

Ved å optimalisere vareflyten på lager ditt vil du klare å henge med på utviklingen som skjer her og nå, i tillegg er du mye bedre rustet for å møte utviklingen som kommer i tiden fremover.

3. Øker trivselen på jobb

Når logistikken fungerer bra avløser dette tiden som lagermedarbeiderne ville brukt på de samme oppgavene. Mindre overtidsarbeid, reduksjon i feilplukk, og ikke minst stolthet over å bidra til et godt stykke arbeid, gir en real trivselsøkning. De som jobber på lageret får gjort det de skal i stedet for å bruke tiden sin på ting som kunne vært fikset om logistikken var i orden. Hvem vet, kanskje dere til og med kan bruke tiden på å forbedre allerede gode rutiner?

4. Gir effektiv returhåndtering

Når du har fått til å effektivisere leveringstiden vil du gjøre mange kunder fornøyde. Men det er enda en felle å gå i når det kommer til frakt – returhåndtering.

Du må bestemme deg for hvordan du ønsker å behandle returer. Hva ønsker kundene dine? Kan du gjøre noen undersøkelser for å få svar på om kundene dine først og fremst ønsker gratis retur? Eller om de setter mer pris på pengene tilbake så kjapt som mulig?

I tillegg må du tenke på hvordan du skal håndtere returnerte varer når de kommer inn på lageret igjen. Skal de kastes, selge som nye, rabatteres, brukes som deler, eller gis bort? Og hvis de kan gis bort, har du systemer som kan informere kunden om mulighet til å beholde varen?

Dette vil ikke bare øke kundens tilfredshet, men også spare deg for kostnaden ved returfrakten.

5. Påvirker bunnlinjen din

Logistikk har alltid hatt som hovedfokus å holde kostnadene så lave som mulig, men flere og flere får nå øynene opp for at logistikk kan være med på å øke inntjeningen også.

Reduksjon i feilplukk og mindre overtidsarbeid er med på å redusere kostnader, men verdien av fornøyde kunder, korrekt og transparent lagersaldo, og mulighet til å plukke ut varer med lav returgrad ved kampanjer, kan være med på å øke inntjeningen din.

6. Bygger omdømmet ditt

Hvor mange av oss har ikke opplevd å være kunde i en nettbutikk som visuelt ser bra ut med alle mulige nye funksjonaliteter som er med på å gjøre kjøpsreisen god, for så å oppleve medaljens bakside når du har tastet inn kredittkortdetaljene dine?

Feilsendinger, forsinkelser, skader, eller lite fleksible leveringsvinduer et sted mellom 08.00-16.00 er normalen for mange kundeopplevelser i dag. Men hvor lojale tror du kundene dine er hvis en konkurrent av deg fjerner denne friksjonen?

Logistikken er ryggraden som hele firmaet ditt bygges på, og kvaliteten på den reflekteres i tilbakemeldingen du får fra kundene dine.

7. Er din bedrifts fremtid

Logistikk er fremtiden for både deg og dine ansatte, og en investering i automasjon vil gjøre dine medarbeidere mer effektive og fornøyde.

Med vekst i kostnader knyttet til lønninger, husleie, transport og IT-systemer, kombinert med økte kundekrav, satsning i andre land og nye internasjonale konkurrenter i Norge, er det mange bedrifter som som vurderer å flytte til et EU-land som Sverige for å klare å være konkurransedyktige.

Skal du fortsette å vokse må du ikke bare satse på logistikk, men du må gjøre det til ryggraden som bærer resten av firmaet ditt. Betyr det at du må gå over til et fullautomatisert lager?

Nei, det betyr at du må finne ut hva som passer til dine varer og ditt behov. Hva passer best for deg? Mulighetene er mange, og det er viktig at du tenker fremover slik at du kan tilrettelegge for fremtidig vekst.