LIS Blogg

Burde du tilby gratis frakt i din nettbutikk?

Skrevet av Eirik Toft | 29.02.2016

En rekke selskaper tilbyr gratis frakt. Det betyr ikke at det nødvendigvis er riktig for deg.

De fleste handler på nett av to grunner: Det er raskt, og det er enkelt. For de fleste er leveransen ekstra viktig, og mange «trigges» av å få varene levert gratis.

Er det verdt det – for deg?

Noen nettbutikker velger å tilby gratis frakt fordi de synes det er vanskelig å regne ut fraktkostnadene for hver bestilling, eller fordi resten av bransjen gjør det. Det er kanskje en løsning som fungerer, men det er litt som å stikke hodet under sanden. Ifølge Steffen Pasgaard i EDI-Soft (nå Consignor) utgjør fraktkostnader cirka 6 prosent av selskapets omsetning. Dette er med andre ord en stor utgift som du bør kunne kontrollere og minimere.

Vi går ut ifra at du ikke kun selger standardvarer, men leverer flere ulike typer varer i store kvantum. Å kunne tilby gratis frakt på noen av disse forsendelsene kan være et godt insentiv for å få kunden til å trykke på «kjøp», men da må du vite at du kan bære kostnadene. Her må du frem med kalkulator og prognosene for å se hva selskapet tåler. Klarer du ikke å bære kostnadene, men likevel velger å levere gratis, bør du være temmelig sikker på at gratis frakt virkelig er noe kundene dine verdsetter. Hvis du er svært usikker her, bør du vurdere å gå andre veier.

Sats på alternativer

Mange kunder mener det er vel så viktig å kunne velge blant ulike fraktalternativer som det å kunne få gratis frakt. Noen ganger haster det veldig for kunden, og da er det forståelig at du tar ekstra betalt for ekspresslevering. Så tenker du kanskje at kunden aksepterer lang leveringstid om du leverer gratis eller til en lavere sum, men det stemmer ikke. Markedet er bortskjemt med raske løsninger, og forventer som regel hurtig levering. Nøkkelen ligger derimot i å tilby alternativer. Klarer du å få kunden til å bevisst velge blant fraktalternativene, har du gitt ham eller henne et valg. Dermed blir ventetiden noe enklere å svelge, fri frakt eller ei. Det finnes en rekke ulike måter du kan skille fraktalternativene dine på. Tid, leveringsområde og metode er de vanligste. Det viktigste er at du skiller tydelig mellom de ulike alternativene, og ikke minst, at kunden oppfatter dem som rettferdige og forståelige.

Ute etter å lære mer om netthandelslogistikk og vareflyt?
Sjekk ut vår komplette guide ved å klikke her.

Du kan skille deg ut på andre måter

Selv om gratis frakt er svært populært er det andre ting du kan fokusere på som gir kundene en god opplevelse. God kundeoppfølging og service er like aktuelt som alltid, og er kunden fornøyd med servicen og selve kjøpet er sjansen liten for at fraktkostnadene påvirker kundetilfredsheten, med mindre du opererer med skyhøye fraktbeløp.

Et viktig premiss for en god kundeopplevelse er gode lagersystemer som gir deg (og kunden) oversikt over beholdningen og hva du kan levere til avtalt tid. Vi anbefaler at du starter på lageret og sørger for å skape en så god kundeopplevelse som mulig. Målet må være å komme dit hvor frakten oppleves som en bagatell – også for deg selv.