LIS Blogg

De enorme kostnadene knyttet til returhåndtering

Skrevet av Eirik Toft | 01.11.2017

Alle bedrifter – uansett bransje – er tjent med å unngå returer. Ettersom du driver med salg, sier det seg selv at du ønsker at kunden skal beholde varene eller produktene som du selger. Likevel er returer vanskelige å unngå; noen varer vil alltid bli sendt tilbake. Utfordringen ligger da i å begrense antall returer, og holde kostnadene nede gjennom rask og effektiv returhåndtering.


Vi har tidligere skrevet om viktigheten av gode produktbeskrivelser, returinformasjon og kundekommunikasjon. Jo bedre informasjon du gir til kunden, jo større er sjansen for at kjøpet svarer til forventningene. Dette arbeidet er svært viktig, ettersom det er med på å redusere antall returer – og dermed også returkostnadene.


Men har du tenkt på at måten du drifter lageret på, og vilkårene og salgsbetingelsene du gir, kan ha stor innvirkning på returkostnadene?

Ute etter å lære mer om netthandelslogistikk og vareflyt?
Sjekk ut vår komplette guide ved å klikke her.


Invester i lageret

Det er sikkert ikke en overraskelse at en leverandør av logistikksystemer anbefaler å investere i lageret. Men hvordan skal du kunne sende ut og motta en stor mengde varer hvis du hverken har systemer eller rutiner til å håndtere vareflyten?


Det er lett å gå for billige og kortsiktige løsninger på lageret. Kanskje hadde du ikke råd til å investere i et godt lagerstyringssystem ved oppstart, og du gikk også muligens med på noen kompromisser i valg av hylleløsninger og snuplass mellom reolene.


Hvis salget har tatt seg kraftig opp blir spørsmålet: Har lagerets kapasitet og effektivitet vokst i takt med salget? Hvis svaret her er et nei eller et tvilsomt tja, er det et tegn på at noe bør gjøres.


Start med å avdekke hvilke problemer lageret har i dag. Hvilke flaskehalser er til stede når en vare kommer i retur? Her kan det være flere ting som ikke fungerer optimalt: Lagerstyringssystemet kan være utdatert, og lite behjelpelig med å finne riktige plukkplasser og registrere varer som kommer i retur. Kanskje møter truckene hindringer på lageret som til sammen utgjør flere timer med venting – hver uke.


Dette er tilsynelatende små faktorer, men sammen vil de over tid ha stor innvirkning på bedriftens evne til å drifte og levere effektivt. Derfor bør du bruke ressurser på å forbedre eller fjerne utfordringer og flaskehalser på lageret – det vil bedriften tjene på i lengden.



Har du råd til å tilby gratis retur?

Driver du nettbutikk er du sikkert opptatt av å kunne gi kundene gode vilkår og betingelser. Likevel må du være oppmerksom på at det du tilbyr kunden må samstemme med kapasiteten lageret har.


Gratis retur av varer er en betingelse som har blitt tatt i bruk i større og større grad den siste tiden. Selv om det vanligvis er kunden som skal stå for returkostnadene, tilbyr aktører som Apple, Zalando og XXL å bære kostnaden for kunden. Det gir et press i markedet for å kunne tilby gratis retur, og kanskje er det en tjeneste som mange kunder tar for gitt eller rett og slett forventer i dag.


Når det er sagt, vil det nok ikke være overraskende om du opplever en kraftig økning i antall returer om du velger å påta deg kostnaden for returfrakten. Derfor må du ikke bare se på om du faktisk har råd til betale for selve frakten, men også om du har gode nok rutiner, prosesser og systemer for å kunne håndtere en stor mengde returer. Med andre ord må det du ønsker å tilby kunden være mulig å gjennomføre i praksis.


Bare tenk på det: Hvis et lager opplever en dobling i antall returer, kan det føre med seg rot i lagersystemet, noe som gjør det vanskeligere å håndtere nye ordrer og lageret for øvrig. Det kan rett og slett gi negative ringvirkninger som kan koste deg dyrt.