Sentralbord: +47 23 96 09 25

VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR

Her skriver vi i LIS hver uke om ting som engasjerer oss. Vårt ønske er at bloggen vil gi deg verdifull innsikt og et bedre grunnlag for å ta fremtidige lager- og logistikkavgjørelser.

ABONNER PÅ BLOGGEN

Mest leste artikler

Derfor er logistikk viktigere enn regnskap

Det er lett å glemme at det finnes en verden utenfor kontorlandskapet, administrasjonen, budsjettene og markedsføringen. Det er...

10 grunner til at Milrab vant Årets Logistikkopplevelse

Det er mye som ligger bak en netthandels suksess – og kanskje viktigst av alt er logistikkopplevelsen en kunde sitter igjen...

Intervju med Moods of Norway: Om digitalisering av bransjen

Besøkstallene i fysiske butikker går ned for hvert år, og det blir derfor stadig viktigere å sikre gode handleopplevelser og...

Besok biblioteket
Eksplosjon i netthandel

Skrevet av 

Steffen Larvoll | 03.08.2016

Visste du at det norske e-handelsmarkedet er verdt hele 78 milliarder kroner? Ikke sitt på gjerdet. Hold deg oppdatert på hva som skjer i bransjen før du blir parkert av konkurrentene.

Mye har endret seg innen e-handel på kun få år, og gnister etter eksplosjonen av den kolossale veksten i netthandelen som har oppstått vil mest sannsynlig ikke slukke på en god stund. E-handel er ikke lenger kun forbeholdt et par modige bedrifter her og der som tror dette kan være en løsning for framtiden. Mye har endret seg, ikke bare i løpet av et par år, men også under det siste året. I følge E-handelsrapporten for 2015 har andelen nordmenn som handler på nett flere ganger i måneden økt med hele 35 % (kilde).

Det koster med andre ord for mye for din bedrift å ikke benytte seg av mulighetene e-handel gir. Ikke bare blir konkurransen om kundene enda større, men kundene blir også mer kresne og mindre lojale. Derfor handler det om å investere i smarte løsninger som sparer bedriften for tid og øker omsetningen. Ved å satse på en digitalisert hverdag hvor logistikk og kundeforhold spiller en stadig større rolle, vil du få en langsiktig investering som kan løfte din bedrift flere hakk. Nøkkelen til suksess? Hold deg oppdatert på det som skjer. For å hjelpe deg i gang gir vi deg tips til hva du burde tenke over.

Kundene handler hvor og når de vil

Med dagens mangfoldige tilbud er det viktig at forsyningskjeden tilpasses kundens vaner og skiftende behov. Undersøkelser viser at dagens kunder anser vare- og tjenestetilbudet på nett som bedre enn tilbudet som finnes i butikk. Ta bare en titt på følgende tall (kilde):

  • Norsk e-handel har økt med 50 % på tre år
  • Kjøp via mobil økte med 38 % i løpet av 2015
  • Det norske e-handelsmarkedet er verdt 78 milliarder kroner (økte med 13 % i 2015)
  • Veksten i netthandelen i 2014 var fire ganger høyere enn i butikkhandel
  • Enorm vekst i salg av mat og drikke på nett (122,2 % økning første kvartal 2015)

Disse tallene viser hvor ekstremt stor vekst e-handel har opplevd de siste årene, og ikke minst hvor stort potensiale bransjen har. Det er ikke lenger nok å vente på at de samme, gamle trofaste kundene skal få bedriftens økonomi til å gå rundt. For å nå ut til dagens kunder er det viktig å være konkurransedyktig ved å tilby hovedsaklig tre ting: et godt tilbud av varer eller tjenester, konkurransedyktige priser og så god kundebehandling som mulig. God kundebehandling betyr ikke bare å være behjelpelig med kundens forespørsel, men også effektiv behandling av bestilling, rask og rimelig levering, samt gode vilkår for retur og reklamasjon. Alt dette krever derfor gode og effektive logistikkløsninger på lageret samt en dypere kundeforståelse.

E-handel stiller høye krav til forandring

Som et resultat av den raskt voksende netthandelen forandres kundenes kjøpsmønster, noe som igjen utfordrer detaljhandelens logistikk. På grunn av dette settes det andre krav til utforming av distribusjon, lager og automatiske håndteringsløsninger.

Tradisjonelt har det vært mye fokus på at lageret skal ha så mange pallplasser som mulig, noe som begrenser områdene til plukking, pakking og sortering. Dagens netthandel består ofte av mange mindre og enkeltvise bestillinger. Dette betyr at antallet produkter som skal pakkes er mange, og at antall forskjellige forpakninger er tilsvarende høyt. Prosessen blir derfor mer arbeidsintensiv med fokus på manuell håndtering. Det hele kan sammenlignes med reservedelshåndtering av enkeltartikler.

En av de største utfordringene detaljhandel nå står ovenfor er hvordan man kan tilpasse lageret slik at det kombinerer tradisjonell butikkpåfylling og den stadig voksende netthandelen.  

Hvordan må lageret tilpasses?

Det finnes ikke én universalløsning for best mulig netthandellogistikk. Ulike faktorer spiller inn i bestemmelsen av hvilken løsning som passer best for ditt lager. Her er det viktig å tenke på det rent praktiske, slik som størrelse, bruksområde og hvordan lageret fysisk er bygd opp. Ta også med i beregningen hva slags type artikler som skal pakkes, både antall og størrelse, og hvor raskt pakkeprosessen skal gå. Dette må du tenke på:


Flere enkeltvise ordre krever større håndteringsområder for plukk og pakking

Etter hvert som flere salg konsentreres rundt et mindre antall produkter, vil det kreves mer plass til å plukke ned varer fra hyllene og til håndtering av pakkene. Det må være mulig for lagerpersonale å enkelt forflytte seg mellom hyller, hyllerader og på pakningsområdet.  

Fleksibel og effektiv automasjon

Den økte andelen av enkeltvise bestillinger krever både større effektivitet og bedre gjennomstrømming på lageret. I tillegg må man ta hensyn til kundens uforutsigbare kjøpsmønster. Ved høytider som jul eller andre merkedager hvor det er en bevist økning i salg for detaljhandel er det viktig å ha et system som kan få plukket, pakket og sendt i vei så mange pakker som mulig på kort tid. Mange bedrifter har derfor sett nytten av et system som er både fleksibelt, effektivt og automatisert.

 

Sømløse integrasjoner og prosesser 

Sømløse integrasjoner kan hjelpe deg langt på vei til et mer effektivt lager. Med ulike automatiserte systemer som integreres sømløst i din eksisterende lagerarkitektur kan du blant annet effektivisere ordreplukk. Det finnes også systemintegrasjoner som er rettet direkte mot lagerinformasjon slik at lagersjefen får et automatisert ordremottak, kontinuerlig oppdatert lagersaldo, ordresporing og mer.  

Multi- og omnikanal

En omni-kanal handler først og fremst om å knytte sammen en fysisk butikk med et nærvær på nettet, i form av en nettbutikk. En omni-kanal er et videreutviklet konsept av multi-kanal, et system med separate salgskanaler. Omni-kanalen samler alle kanaler til ett interaktivt system. Dette gjør at kunden for eksempel kan se en vare som er annonsert i sosiale medier, deretter klikke seg inn på nettsiden for å kikke videre, ta kontakt med kundeservice og få bestilt varen direkte over telefonen. Dette gjør ikke bare brukeropplevelsen bedre for kunden, men også for bedriften.

All logistikk samles under en struktur, både bestillingssystemer, lagerarbeidet og returer. Dette gjør at varene forflyttes raskere til kundene og redder salg som ellers kunne vært bortkastet, eksempelvis i tilfeller hvor produktet var utilgjengelig. Omni-kanal gir også muligheter for direkte tilbakemeldinger på produkter, testing og stimulering av direkte kundeforhold.

Effektivi
New Call-to-action

SKREVET AV


Steffen Larvoll

Markedssjef

Steffen er faglig godt oppdatert på markedsføringens nye muligheter når det gjelder digitale plattformer og e-handel, og er sentral i gjennomføringen av vår markedsstrategi og kundekommunikasjon. Han er også ansvarlig for å tilpasse de internasjonale markedkonseptene fra SSI Schäfer til det norske markedet.