LIS Blogg

Hvordan dataanalyse reduserer tidsbruken for returnerte varer

Skrevet av Eirik Toft | 07.12.2016

Hvordan får du kundene til å kjøpe mer og faktisk beholde det de kjøper? Vi har snakket med Regina Berengolts hos Clear Returns, den globale lederen innenfor returløsninger.

Retur av varer er kostbart og krever mye ressurser på lageret. Vi står nå midt i den største kjøpssesongen av året; Black Friday er over men julen er rett rundt hjørnet. Clear Returns er et firma i Skottland som driver med analyse i forhold til returlogistikk og returkostnader, og er den globale lederen innenfor returløsninger.

De anslår at det som kjøpes på Black Friday i UK vil føre til hele £ 160 millioner i 'varebeholdning på lån'. Det vil si at varer som kjøpes vil returneres og være utilgjengelig for videresalg til full pris i de travle ukene før jul. Dette skaper naturligvis problemer for de fleste bedrifter, og dersom returkostnader fortsetter å stige, vil returlogistikk kunne bli svært lite bærekraftig for mange bedrifter.

Det er ofte i de første månedene etter nyttår at det forekommer flest returer. Skadde og uønskede varer strømmer tilbake til lageret og kan utgjøre hele 40-60% av årets returer.

Det tar tid og opplæring for å sikre gode returløsninger. Returlogistikken er nødt til å være lagt opp på en slik måte at lagerpersonell kan håndtere returnerte pakker så raskt som mulig for å redusere kostnader, redusere tap og hindre at retur fra kunder blir til en ren bergingsoperasjon.

Returnerte varer medfører betydelige kostnader for bedriften, som blant annet transport, plukk, pakking og markedsføringskostnader. Dette er fordi kostnaden ved å anskaffe en kunde som ikke beholder det han eller hun har kjøpt, gjør at bedriften taper penger når kunden kjøper. I tillegg leder det til at lageret ikke selges til full pris, eller at varer er utilgjengelig for kunder som faktisk ville ha beholdt varene. Fremtidig salg er også tapt gjennom dårlige returerfaringer.

Så hva er løsningen for å redusere tidsbruken og kostnadene ved returlogistikk?

 

 

Dataanalyse som forbedrer returlogistikken

Ved hjelp av dataanalyse kan Clear Returns hjelpe bedrifter med å fremskynde returlogistikk-operasjonen. Dette gjøres ved å identifisere når et produkt blir returnert av en kunde, slik at denne pakken skal kunne omdirigeres på halvveien og sendes tilbake til lageret.

Kunnskapen og innsikten som hentes fra Clear Returns forutsigende Business intelligence verktøy gjør at bedriften kan være trygg på at varene ikke blir skadet eller behøver behandling på lageret, og at de derfor kan bli sendt rett tilbake til nærmeste butikk og legges ut for salg umiddelbart. Dette sparer tid og gjør at produktet er tilgjengelig på lager når det er sesong, noe som gjør at tilbudet enklere kan tilrettelegges etterspørsel og gir større sjanse for videresalg til full pris.

“Det er viktig at større retail bedrifter benytter datateknologi for å forutsi og unngå retur av varer. Årsakene til retur er et komplekst samspill mellom produkt, kunde og markedsføring. Det kreves svært avansert kunstig intelligens og skarpt analytisk fokus for å kunne forstå samspillet og handle deretter. Ved å ta i bruk løsninger som Clear Returns har man fordeler som dyptgående markedsdata, opplæring og kontinuerlig utvikling av algoritmen, i motsetning til når man gjør jobben selv.”