Skal du effektivisere lageret eller kanskje optimalisere det nye? Da anbefales det å ta kontakt med leverandøren så tidlig som mulig, helst allerede i kartleggingsfasen av prosessen. Dette vil spare deg for unødig mye bruk av tid og ressurser. Men hvordan velger du riktig leverandør?
Her er noen av kriteriene du bør se etter:
Dette er viktigere enn du kanskje tror. Er du redd for at spesialiserte leverandører er for dyre, tar du feil. Tenk bare på hvor mye tid og kostnader du sparer på at leverandøren du inngår samarbeid med har innsikt i hva det faktisk innebærer å drive et effektivt lager.
Unngå leverandører med lite erfaring, så unngår du å betale for den tiden de bruker på å lære seg opp. Leverandører med kjennskap til dine utfordringer og muligheter vil raskere kunne analysere dine nåværende og fremtidige behov.
Det er jo ikke bare selve forsyningskjeden du ønsker at leverandøren din skal ha kjennskap til. Det er viktig for deg at de også forstår bransjen din og hvilke varer du selger. Det kan være store forskjeller på hvordan ulike varer bør håndteres. Eksempelvis vil mat og klær transporteres og lagres ulikt. Ulike varer har ulike behov. Dette er noe som er viktig å ta med i vurderingen når du skal velge utstyrsløsninger for ditt lager.
Du ønsker så klart at produktene du kjøper, er av kvalitet. Det innebærer blant annet at produktene:
For at et lager skal være effektivt er det viktig å bruke utstyr som fungerer som det skal og skaper kortest mulig driftstans.
Tenk på leverandøren din som et strategisk valg. Leverandøren skal ikke bare kunne levere de løsningene ditt lager har behov for i dag, men de skal også hjelpe deg med de behovene du vil ha i fremtiden. Så, hva innebærer egentlig det? Dette er noen av det leverandøren din bør kunne tilby:
Les mer om hvordan du velger riktig leverandør av lagerløsning her.
Spør alltid etter referanser. På samme måte som du ønsker å forsikre deg om at en ansatt faktisk kan prestere som lovet, bør du også forsikre deg om at leverandøren din kan det. Den enkleste måten å gjøre det på, er å forhøre seg med andre som har benyttet seg av dem. Referanser bør være lett tilgjengelige, helst via leverandørens nettsider. På denne måten kan du sile ut de aktørene som faktisk kan bistå din bedrift og sørge for at dere finner de riktige løsningene.