Avgjørelser angående logistikk og lageret, uansett hvor strategisk eller taktisk, bør bli tatt med innsikt fra alle nivå i bedriften din, noen ganger også med kundene og leverandørene dine.
Alt kan optimaliseres, og som regel dukker problemene opp når du minst venter det eller når du har aller mest å gjøre. Vi har sett på hva som kan avsløre for deg at du har utfordringer med logistikken.
1. Nettbutikken går ikke med overskudd under kampanjer
Hvis nettbutikken ikke går med overskudd under kampanjer fordi lageret ikke er i stand til å håndtere den økte vareflyten, er det et helt tydelig tegn på at logistikken er problemet.
Om du opplever at kunder klager på hvordan bedriften håndterer returer har du ikke klart å vinne kappløpet om retur. Og det er enda et tegn på at logistikken ikke er god nok.
Å ha mange returer er ikke nødvendigvis negativ. I dag kjøper flere og flere forbrukere ting over nett, og det de ikke er tilfredsstilt med sender de tilbake. Og så lenge du har god returhåndtering er ikke dette et problem.
Det kan være flere forklaringer på hvorfor nettopp ditt lager sliter med å tilfredsstille kundenes behov når det kommer til returer. Én av disse forklaringene kan være at du ikke har gratis retur. En annen mulig forklaring er om du ikke har mange og gode nok muligheter for hvordan kunden kan returnere varen.
En bedrift som virkelig har fått til returhåndteringen, og som vi har skrevet om før, er Milrab. De har blant annet fokusert på noe som ikke alle bedrifter fokuserer på, nemlig kundeopplevelsen etter at kunden har trykket kjøp.
Salget er ikke gjennomført før kunden beholder varen. Milrab har for eksempel kostnadsfri retur og 365 dagers åpent kjøp. Ved å ikke bare fokusere på hvordan de skal selge ting til kundene sine, men også tenke på kundeopplevelsen gjennom hele kundereisen, har de lykkes godt med returhåndteringen.
3. Nytt lagersystem, men implementeringen er vanskelig
4. Du får ikke nye kunder
Kundene er alltid på jakt etter den beste løsningen for dem, dette betyr at de er på utkikk etter det beste produktet for den laveste prisen. Om du ikke klarer å skille deg ut i massen, kan kunden komme til å overse din løsning.
Én måte å sikre at du skiller deg ut er å tilpasse frakt og levering ut i fra kundens ønske. I E-handelsrapporten fra 2015 (gjennomført av Bring) kommer det frem at frakt- og returhåndtering er viktig for forbrukeren. Her kan du skille deg ut, ved å tilby enten gratis frakt eller retur, om du har mulighet til det. Eventuelt kan du tilby flere forskjellige alternativer for levering eller ekstra kjapp levering.
Slike initiativ bringer inn nye kunder, og så må du lykkes med å holde på disse nye kundene.