Skal du ha ny lagerløsning? Unngå stygge kostnadsoverraskelser etter at avgjørelsen er tatt ved å forstå hva tilbudet om lagerløsningen inkluderer, og hva du må spørre leverandøren om.
Du har kanskje fått presentert tre ulike lagerløsninger som alle ser svært bra ut på papiret. Den ene er klart billigst, men hva er egentlig forskjellen på de ulike? Vi vet at det kan være vanskelig å få full oversikt over akkurat hva som er inkludert i tilbudet og ikke. Derfor gir vi deg en liten guide slik at du unngår å stå med skjegget i postkassa etter at kontrakten er signert.
De fleste endringsprosjekter har en grundig og detaljert kost-nytte analyse i bunn før selve prosjektet settes i gang. Allikevel ser vi det gang på gang: budsjettsprekk og prosesser som trekker ut i det lange og det brede, noe som gjør at effekten forsinkes eller i verste fall uteblir helt. I noen tilfeller kan dette føre til at kostnadene prosjektet medfører faktisk overstyrer de fordelene prosessen egentlig skulle gi.
Det er derfor viktig å forstå akkurat hva tilbudet går ut på og om tilbudet dekker bedriftens behov. Men hva er det viktig tenke på før du inngår en avtale om ny lagerløsning slik at du unngår å føle deg lurt?
Det aller viktigste du må vite for å kunne forstå tilbudet du har fått fra din lagerleverandør er hva som er inkludert i avtalen. Be din lagerleverandør svare deg på følgende spørsmål:
For effektivitet på lageret er det viktig med bra utstyr. Det skal derfor være utstyr som er holdbare, ergonomiske, brukervennlige, har lave vedlikeholdskostnader og har deler som er enkle å få tak i dersom en utskiftning skulle være nødvendig.
Unngå fallgruvene ved å glemme å spørre om vanlige ting som omhandler frakt, ekstra utgifter og utstyr. Her er noe av det som ofte ikke er presentert i tilbudene hos ulike aktører- som du absolutt ikke må glemme å spørre om før du signerer:
Undersøk alltid hvilke alternativer du har istedenfor å gå for den første og beste løsningen. Bli enige om alternativer basert på de fakta som er diskutert tidligere i prosessen og finn ut hva slags konsekvenser de ulike løsningene vil få og hva som egentlig passer din bedrift og bedriftens behov best.
En profesjonell leverandør skal alltid komme med de løsninger som er best for kunden basert på det resultat kunden ønsker. Derfor er det viktig at din leverandør kommer med løsninger som bygger på hva som har blitt diskutert tidligere.
Dersom din bedrift ønsker å effektivisere vareflyten av småvarer bør leverandøren komme med alternativer som eksempelvis transportbaner for smågods eller automatisk håndtering av smågods. Hvis du mener at din bedrift ikke utnytter lagerplassen godt nok burde leverandøren komme med løsninger som utnytter lagerplassen både i høyden, bredden og dybden.
Last ned vår e-bok som gir deg tips til om du bør flytte eller effektivisere lageret.
Vær nøye med å få tilsendt en detaljert oversikt over alle datoer som er relevante for prosjektet. Spesielt viktig er dato for:
Det er viktig å finne en leverandør du stoler på og som gir deg full oversikt over absolutt alle kostnader knyttet til prosessen. På denne måten slipper du å få deg en uhyggelig overraskelse så snart prosjektet er ferdig. Det er spesielt noen kostnader som er lettere å gjemme i et tilbud enn andre. Vær derfor oppmerksom på disse potensielt skjulte kostnadene: