LIS Blogg

Snart starter høytiden for netthandel. Er du klar?

Skrevet av Eirik Toft | 18.10.2017

Julehandelen ser ut til å starte tidligere og tidligere for hvert år som går. Black Friday har blitt en merkedag for bransjen, og på toppen av det hele kommer januarsalget etter nyttår. Det er ingen tvil om at det har blitt mer å gjøre for netthandelaktørene rundt omkring i landet.


Det er mange som har blitt glade i Black Friday. For forbrukerne er det en god mulighet til å sikre seg produkter til spottpris, og for varehusene betyr det som regel flere kunder og økt salg.


Selv om denne tiden av året kan være svært god økonomisk for mange nettbutikker, er det ikke tvil om at det er en stor mengde varer som skal sendes ut i løpet av en kort periode.


Black Friday går av stabelen i slutten av november, og da er julehandelen allerede godt i gang. Det betyr at driften får kjørt seg hardt i denne perioden. Ikke bare må du ha varer på lager, men du må også kunne levere i høye volum og samtidig sørge for at du holder leveringsvilkårene som du har lovet.

 


Vet du om du har nok bemanning for perioden?

Én ting er å sørge for at varene er på lager, men du må ikke undervurdere bemanningsbehovet i denne perioden. For enkelte er dette en selvfølge, men du vil bli overrasket over hvor mange lagre som jobber på spreng i denne perioden av året. Og blir kaoset stort nok, kan det i verste fall gå ut over kvaliteten på leveransene.


Her er det viktig at du ser på tidligere års salgstall for samme periode, og lager gode prognoser for den kommende sesongen. Da står du bedre stilt til å beregne kapasitet og hvilke behov du har for arbeidskraft.


Hvis du ser at det blir overtidstimer, bør du kommunisere det til arbeiderne så tidlig som mulig slik at de er motiverte og klare for oppgaven.


Det kan være at du får behov for å leie inn vikarer, og da bør du få på plass arbeidsavtaler tidlig for å være sikker på at du har arbeidskraft tilgjengelig. Det vil selvsagt være lurt å benytte vikarer som har jobbet for deg før – da slipper du å lære opp en helt fersk ressurs. Skal du derimot ta inn en helt ny vikar er det essensielt at du beregner nok tid til opplæring, ettersom denne personen skal arbeide under en svært krevende periode.


Returhåndteringen kommer til å bli utslagsgivende

Det er fristende å tenke på hvor mye varer du skal få sendt ut av lageret. Likevel er det ikke noen tvil om at det vil komme en del varer i retur.


Den største mengden returer kommer som regel i romjulen og etter nyttår. Skal du i det hele tatt ha mulighet til å levere varer under januarsalget, må returhåndteringene gå raskt og smidig.


Vi har presisert hvor viktig det er med nok ressurser i dette innlegget, men ikke glem å ta selve returprosessen seriøst. Det nytter ikke å ha dobbelt opp med arbeidskraft hvis det ikke eksisterer gode rutiner. Varer skal tas imot, kontrolleres og pakkes om – og ikke minst skal du kreditere kjøp som har blitt hevet.


Derfor oppfordrer vi deg til å behandle returhåndteringen som en egen avdeling, og ikke en sideaktivitet. Da vil du få på plass gode rutiner slik at du ikke får enda en flaskehals å jobbe med i årets travleste periode.