LIS Blogg

Sosiale medier - "supply chain at your fingertips"

Skrevet av Eirik Toft | 28.09.2016

Dersom du driver en nettbutikk vet du hvor viktig det er å kunne forutse forsyning og etterspørsel av varer. Sosiale medier kan hjelpe deg med akkurat dette - og mye mer. Vi viser deg hvordan du kan dra nytte av sosiale medier til å markedsføre, spare penger og øke omsetningen.

I følge SSB har den norske befolkningen aldri brukt mer tid på internett enn det de gjør i dag. Facebook har 1 milliard brukere. LinkedIn har over 1 million. Du har antakeligvis god kontroll på utviklingen som har skjedd både innen bruken av sosiale medier og internett-bruk generelt. Du har jo selv vært en del av disse endringene, og erfarer daglig hvor mye sosiale medier påvirker deg og de rundt deg. Men hvordan kan du bruke sosiale medier til din fordel som nettbutikk-eier?

Mulighetene er mange, og en del av de har du nok allerede tenkt på fra før. Mange skaper eksempelvis en bedriftsside i ulike kanaler som Faceboook, LinkedIn og Instagram slik at de kan markedsføre gjennom et eller flere av disse sosiale mediene. Men én mulighet er det likevel ikke så mange som tenker på: hvordan man kan bruke sosiale medier til å optimalisere logistikken, prosesser og verdikjeden.

 

Last ned gratis ordliste for lager og logistikk 

Slik drar du nytte av sosiale medier

Sosiale medier kan som sagt benyttes til forskjellige ting som din bedrift vil dra nytte av. Eksempelvis kan du bruke sosiale medier til å bedre kundeservicen, øke produktiviteten, identifisere nye muligheter som finnes på markedet og sist, men ikke minst: spare penger og øke omsetningen. Hvordan gjør du dette?

1) Bruk sosiale medier til å hente informasjon om kjøpsvanene til kundene dine, og følg med på hvordan trendene utvikler seg i din bransje

På denne måten kan du enklere forutse etterspørsel, og dermed spare penger på å fin-tilpasse mengden du produserer. Ved å ha kontroll over dette blir det også enklere å planlegge hvor mye arbeidskraft som behøves på lageret til enhver tid. Dette vil spare deg for unødvendige utgifter fordi arbeidskraft tilpasses kundenes etterspørsel.

2) Nå ut til kundegruppene dine

Bruk tid på å lære å kjenne dine kunder, og samtidig bygge et forhold til dem. Post innhold og tilbud som kan være av interesse for kundegruppen. Prøv deg fram for å se hva som fungerer best for å nå ut til dine kunder. Hvilket innhold viser de mest interesse for? Hvilket innhold trigger kjøp? Kanskje kan de bidra til at du får ideer om hva som blir de neste trendene? Hva kan du gjøre for at kundene vil kjøpe akkurat ditt produkt? Det viktigste du kan gjøre for å øke salget er rett og slett å finne ut hva slags behov dine kunder har slik at du kan dekke dette behovet.

Husk at jo mer tid du legger på å lære å kjenne dine kunder gjennom sosiale medier, jo mer nytte vil du kunne dra fra informasjonen du henter ut.

3) Bruk sosiale medier til å gjøre kommunikasjonen raskere og enklere for de ulike delene av verdikjeden 

På denne måten blir det enklere for deg å holde oversikt over det som skjer i de ulike avdelingene, eksempelvis om det er problemer i produksjonsavdelingen eller forsinkelser med leveranse på grunn av vanskelige værforhold eller andre årsaker. Slik kan du effektivisere hele prosessen samtidig som du kan tilby kundene dine bedre kundeservice.

Dette må du tenke på ved bruk av sosiale medier

Husk allikevel at du ikke kan basere alt du gjør på hvordan potensielle kunder opptrer på sosiale medier. Denne informasjonen må kombineres med annen data du har hentet inn, for eksempel salgsrapporter. Baserer du hele produksjonen på at noen publiserte på twitter at de ønsket å kjøpe ett av dine produkter, kan du fort ende opp med overskudd på lageret.

Brukt riktig og fornuftig vil sosiale medier gi deg muligheten til å gjøre justeringer raskt og enkelt hvor som helst i verdikjeden, noe som bidrar til at din bedrift går bedre. Du sparer penger ved å produsere riktige type produkter, riktig mengde, forutse trender, komme foran konkurrentene dine og nå ut til kundene - up close and personal.