LIS Blogg

3 grunner til at logistikk er ditt beste konkurransefortrinn

Skrevet av Eirik Toft | 06.07.2016

Det er fort gjort å glemme lageret. Det går liksom sin vante gang. Men verden endrer seg raskt og logistikkbransjen er ingen unntak. Det betyr at du kan finne uante muligheter i nettopp denne delen av varekjeden.

Kundenes krav og forventinger øker, og de er mindre lojale. Kostnadene dine øker. Det er ikke lenger nok å holde seg flytende. For å overleve dagens marked må du ligge et skritt foran konkurrentene dine. Vi gir deg tre gode grunner til at logistikk kan være løsningen på det: 

1. Effektiv logistikk er en forutsetning for vekst.

Transportøkonomisk institutt sier følgende om fremtidige logistikkløsninger i Norge: «En undersøkelse av logistikkostnader blant norske vareleverende bedrifter viser at logistikkostnadene i gjennomsnitt utgjør 14,2 % av omsetningen.» De sier videre at «transportkostnader og kostnader til lager utgjør de to største kostnadskomponentene.» Det er altså gode muligheter til å spare penger ved å effektivisere logistikken.

Du bør begynne med å få full kontroll over alle nøkkeltall du trenger, så du kan gjøre de rette justeringene og ta de gode beslutningene. For å oppnå dette, bør du investere i et WMS (Warehouse Management System) som kan tilpasses dine krav og behov. Ved å redusere manuelle arbeidsmetoder og administrasjonstid, vil arbeidsflyten effektiviseres som et resultat av det.

Slik kan du drive et fleksibelt lager der de ansattes arbeidsoppgaver er styrt ut i fra lagerets behov. Det vil gjøre det enklere for deg å fordele ressursene dine mer lønnsomt.  

2. Lønnsom returhåndtering er lønnsomt

Logistikk er preget av varierende, og stadig skiftende, krav fra kunder. Dette gjør seg spesielt synlig innenfor returhåndtering. Retur er kostbart. Du bør derfor se nøye på bedriftens rutiner og hvilke tiltak dere kan gjøre for å få kostnadene ned. Begynn her:

  • Fornøyde kunder kommer ofte tilbake. Så enkelt er det. Regn på returkostnadene og finn en løsning som fungerer både for deg og kunden.
  • Kunder er ikke bare opptatt av pris, men også av kvalitet og kundeservice. Den mest lønnsomme måten å redusere returkostnadene på er å forhindre at returen skjer. Å forebygge retur skjer lenge før salget i det hele tatt er et faktum. Det skjer gjennom å forstå kundens behov og gi god produktinformasjon i forkant.
  • Sporing av varer er ikke bare et gode for kunden, men er like nyttig for deg. Gjennom å analysere slike data vil du raskere oppdage varekjedens flaskehalser. Slik informasjon er nyttig for at du skal kunne forbedre vareflyten. 

3. Solid kontroll fører til suksess

For å forstå hvor din bedrift har størst potensiale for å spare penger, er det helt avgjørende at du har god oversikt over alle ledd i varekjeden. Jo mer detaljert ditt system er, jo bedre kontroll har du.

  • Kontroll sikrer en effektiv, transparent og fleksibel ordreavvikling.
  • Tilgang til viktige data og analyser av vareflyten gir deg den kontrollen du trenger for å vurdere ressursforholdene i din bedrift. Du kan da ta avgjørelser basert på fakta, ikke antagelser.
  • Solid kontroll fører til færre overraskelser. Istedenfor å ligge bakpå, og muligens være for sent ute, når behov og betingelser endrer seg i bransjen, kan du nå være forberedt og gjøre justeringer som trengs underveis.