LIS Blogg

Netthandel, IT og logistikk - et naturlig økosystem

Skrevet av Eirik Toft | 25.06.2015

Siden tidenes morgen har logistikk vært det området som har skilt de som skriver historien, fra de som blir glemt. 

 

Uten dagens teknologier for hurtig kommunikasjon var man avhengig av uavbrutte forsyningslinjer, jevn tilførsel av vann og hurtige troppeforflytninger for å kunne møte stadig endrede trusselbilder. 

Byråkrati, overekspansjon, sykdom, politikk, korrupsjon og ytre fiender var alle faktorer som bidro til mange av de store imperienes fall, men når historien gjenfortelles for nye generasjoner er det de logistiske problemstillingene som blir vektlagt.

På vikingtokt

Vi nordmenn er stolte av vår vikingtid, men slaget ved Stamford Bridge i 1066 blir av mange sett på som starten på slutten for denne æraen. På denne tiden var England i krig med hertugen av Normandie og hele den engelske hæren var stasjonert syd i England i påvente av en invasjonsstyrke fra Frankrike.

På grunn av dårlige vindforhold ble invasjonen forsinket i seks uker, og det var i dette tidsvinduet vikinghæren til Harald Hardråde nådde nordøst-kysten av England.

Da nyheten om en ny invasjonsstyrke hadde kommet i land i nord, tilbakela den engelske hæren en distanse på rundt 300 kilometer på i underkant av en uke - som på den tiden var utenkelig – og angrep en uforberedt vikinghær. 

Ute etter å lære mer om netthandelslogistikk og vareflyt?
Sjekk ut vår komplette guide ved å klikke her.

Under angrep

Norske nettbutikker er på mange måter i samme posisjon som den engelske hæren var med to eksterne invasjonsstyrker i tillegg til angrep fra fiender på hjemmebane (broren til den engelske kongen hadde alliert seg med Harald Hardråde).

Kampen for å tilby de beste kundeopplevelsene tilspisser seg i et stadig hurtigere tempo
 

Store aktører som Amazon og Alibaba har drastisk løftet forventningene til kundene sine når det gjelder alle fasetter av kundereisen, og kampen for å tilby de beste kundeopplevelsene tilspisser seg i et stadig hurtigere tempo.

Etter å ha fokusert mye på hvordan man skal tiltrekke seg nye besøkende og konvertere de til betalende kunder, har disse selskapene nå for alvor rettet fokuset på det som skjer etter at et kjøp er fullført.

Leveranse = tilfredshet

I tillegg vil den gode opplevelsen kunden har opplevd frem til kjøpet, i kombinasjon med den positive følelsen mange opplever ved et kjøp, ha en kort holdbarhetsdato. I det øyeblikket kjøpet er fullført begynner stoppeklokken å løpe, og tilfredsheten til kunden synker i takt med leveringstiden. 

Tiden hvor forbrukeren aksepterer avvik fra forventet leveranse er over
 

Tiden hvor forbrukeren aksepterer avvik fra forventet leveranse er over, og med dagens muligheter for å gjøre sin mening kjent gjennom sosiale medier eller brukerbaserte tjenester som Trustpilot, er dette noe alle som driver med netthandel må ta inn over seg.

Følgende kriterier må innfris for at leveransen er innenfor forventet standard:

  1. Rett vare

  2. Rett sted

  3. Rett tid

  4. Riktig mengde

  5. Riktig pris

  6. Rett kunde

    
I tillegg til dette må nettbutikkene være tilgjengelige på de flatene kundene ønsker å kommunisere, de må kunne håndtere løpende endringer på ordren, ha full kontroll over kundens bestilling uavhengig av salgskanal, og ha en god løsning for returhåndtering.

Fleksible løsninger

Det området som norske nettbutikker må ta opp kampen på er fleksibiliteten de kan tilby med sin geografiske nærhet til kunden. Styrken til utenlandske aktører ligger i stordriftsfordelene de kan oppnå ved store volum, men her ligger også akilleshælen.

De har ikke bundet opp kapital i norske lønninger eller utgifter knyttet til lagerhold, og fokuserer heller på å sende store kvantum fra lavkostland for å kunne tilby lave priser. Denne forretningmodellen har gjort at forbrukere i vesten kan kjøpe langt flere varer for den samme kostnaden som før.

Den norske forbrukeren

Hvis vi så ser på den norske forbrukeren er det tre betalingsmidler de har.

  1. Penger

  2. Tid

  3. Energi

Og det er her nøkkelen ligger. Hvis man klarer å få forbrukeren til å endre på den prioriterte rekkefølgen av betalingsmidler kan man ta opp kampen mot de store aktørene, men som tidligere påpekt er dette et område som de allerede har begynt å adressere.

Med introduksjonen av abonnementstjenesten Amazon Prime får alle kunder av Amazon «gratis» to-dagers leveranse uavhengig av vare og ordresum. De ruller i tillegg ut tjenesten Prime Now som tilbyr leveranser på under 2 timer i utvalgte byer i USA.

Lokale konkurransefortrinn

Det viktigste konkurransefortrinnet norske aktører har for å møte dette er lokal tilstedeværelse for å levere en unik og tilpasset kundeopplevelse. For å klare å tilby hva kundene faktisk vil ha hjelper det ikke bare å lese seg opp på de nyeste trendene i markedet, for så å implementere disse.

Amazon er forøvrig ikke det første firmaet som prøver seg på leveringer innen 24 timer. eBay la ned sin tjeneste eBay Now i slutten av 2014 og USPS sitt prøveprosjekt Metro Post i San Fransisco ble skrinlagt grunnet lav interesse.

Dette er selskaper som har råd til å ta større risiko ved å være først ute med en ny løsning, noe som ikke er tilfelle for brorparten av norske selskaper.

Hva vil kunden ha?

For å kunne redusere denne risikoen er det kritisk å vite om tjenesten eller produktet er ønsket av forbrukeren. Du må komme under huden på kunden og vite hva deres preferanser er før de er klar over det selv.

For å møte morgendagens utfordringer holder det ikke lenger med å analysere gårsdagens data
 

For å klare dette må det jobbes for å integrere de ulike informasjonskanalene sammen slik at man har et komplett bilde over alle interaksjonsflater forbrukeren har med din bedrift.

For å møte morgendagens utfordringer holder det ikke lenger med å analysere gårsdagens data, man må innhente, prosessere og reagere på en større mengde data i et kortere tidsvindu enn noen gang før.

 

Veien videre

Det er mye fokus på firmaer som Uber, AirBnb, Spotify og Netflix for å nevne noen, men det er verdt å merke seg at norske selskaper har vært tidlig på banen med løsninger basert på de samme kriteriene.

Det er enkeltindividet som er katalysatoren for endringer
 

Skandiabanken, Finn.no og Norwegian var alle tidlig ute og redefinerte sine bransjer ved å fokusere på å hva som er viktig for kunden; penger, tid og energi.

Fremtidige strategier uavhengig bransje, størrelse eller marked må være tuftet på å gi en verdi til sluttbrukeren. Det er enkeltindividet som er katalysatoren for endringer, og de som klarer å skape en lønnsom måte for å tilby unike brukeropplevelser vil være morgendagens vinnere.

Er du klar for å bryte ned siloene og ta en lederposisjon i din bransje?