LIS Blogg

Slik løser Packoorang et av logistikkbransjens største miljøproblemer

Skrevet av Eirik Toft | 15.09.2020

Packoorang kan hjelpe logistikkbransjen med å bli mye grønnere, ved å kutte behovet for forsøplende emballasje.


I forbindelse med LIS’ miljøsatsing, er vi hele tiden på jakt etter smarte initiativer for å gjøre logistikkbransjen grønnere. Nylig kom vi i kontakt med en liten oppstartsbedrift som heter Packoorang, og ble rett og slett så imponerte at vi har lyst til å gi dem litt spalteplass.

Dette er nemlig en veldig smart, overraskende enkel løsning på alt emballasjesøppelet. Kvinnen bak ideen heter Natasha Abbas, og med god hjelp fra dyktige medgründere til å konvertere ideen til et håndfast produkt, har de på kort tid fått en rekke land interesserte i Packoorang.

Så alt emballasjesøppelet fra kontorvinduet

I 2019 jobbet Abbas som personalkonsulent ved et bemanningskontor, der hun hadde åpen utsikt til en Post i Butikk over veien. Hun forteller:

– Det var en tendens til at folk kom og hentet pakken sin, men de store eskene fikk ikke plass i søpla utenfor. Det ble etter hvert en god del søppel som fløy rundt, og det så ikke pent ut. Mange ble frustrerte over i det hele tatt å måtte ha noe med å kaste den emballasjen å gjøre.

Emballasje står for store deler av forsøplingen verden over, og særlig i Skandinavia var det ikke mange som konkurrerte om å finne en løsning. Abbas tenkte at det måtte være mulig å skape en form for gjenbrukbar emballasje.

Hun begynte å tegne opp noen ideer, og kom snart i kontakt med en medgründer – Samuel Bigirimana – gjennom et nettverkingsarrangement av Business Network International. Sammen begynte de å utvikle en prototyp av det som skulle bli Packoorangs nye produkt.

 

Packoorang: Emballasje som kan gjenbrukes

Etter noen måneder med testing av forskjellige materialer, landet de på en ferdig løsning.

Packoorang-forpakningen er en polstret pose av resirkulert polyester, med en glidelås i enden, og borrelås rundt, slik at den kan brettes sammen akkurat så liten du vil ha den. De testet den opprinnelige prototypen ved å sende den i posten, og selv skjøre varer som parfyme og lyspærer kom seg helskinnet igjennom.

Den ferdige varianten kan brukes opptil 500 ganger uten å slites ut, og er i tillegg fullstendig vanntett.

Abbas tok med prototypen til forskjellige potensielt interesserte parter, og ble overveldet av responsen:

– Da vi pitchet ble vi spurt om når og hvor vi kunne selge og komme i gang. Vi hadde bare tenkt å lufte ideen!

Packoorang er nå i samtaler med mange parter i Skandinavia, Tyskland, Sveits, Finland, Storbritannia, Australia med flere. Samtidig er de i dialog med blant annet Reitangruppen og NorgesGruppen for å kunne levere den tomme emballasjen i returpunkter i butikk – og med Posten for å returnere den i Post i Butikk, der det hele startet.

De har også fått støtte av Innovasjon Norge og Kjeller Innovasjon – et utvilsomt kvalitetsstempel.

 

Effektivt for lagre og konsumenter

Vi i LIS er jo spesielt interesserte i hva dette kan bety for lagre, og Abbas forteller om flere store gevinster:

– Det er ofte et problem at man selger stor emballasje for små produkter, så man bruker mer plass i bilene, og dermed trenger flere biler på veiene. Siden emballasjen former seg etter hva du sender, kan du spare plass, og slippe å sende luft.

Hun nevner også at det blir mye enklere å håndtere returer når det bare er å pakke ut av standardiserte poser. De har også testet pakking i Packoorang-poser versus vanlige esker med fyllstoff. Sistnevnte tok 45–50 sekunder, mens Packoorang tok tolv. Det kan ha stor betydning for arbeidskapasiteten på lageret.

Posene kommer i forskjellige størrelser, og kan skreddersys og brandes etter ønske. De sparer også store ressurskostnader, siden du slipper å kjøpe teip, gråpapir, bobleplast og så videre. Alt dette er allerede innebygd i emballasjen.

 

Vanvittig lavt CO2-avtrykk

Abbas forsikrer også om at produksjonen av posene er miljøvennlig, med et «vanvittig lavt CO2-avtrykk». Den tredje medgründeren – Alvin Leer – er faktisk barnebarnet til grunnleggeren av Fremtiden i våre hender. Hun forteller:

– Gjennom Alvin har vi funnet en produsent som tilfredsstiller alle våre krav, samtidig som vi har mulighet til å produsere 1,5 millioner bagger i uken. Fabrikken har stor fokus på velferd, og har alle sertifiseringer vi så etter.

Hele produksjonen av en Packoorang-pose fra innsanking av materiale til ferdig produkt, tilsvarer karbonfotavtrykket én vanlig pappeske skaper bare mens den er inne på fabrikken.

Vi er uten tvil overbeviste – og ser frem til at Packoorang-posene blir et vanlig skue. Ønsker du å teste Packoorang gjennom en pilot eller vil ha mer informasjon, ta gjerne kontakt med Sue Kristiansen i LIS, så videreformidler vi.