LIS Blogg

4 utfordringer omnikanal byr på for lagerlogistikken

Skrevet av Eirik Toft | 08.02.2017

Omnikanal-logistikk effektiviserer lageret slik at du klarer å møte kundens stadig økende forventninger og krav til enkel, rask og personlig handel. Men det kommer ikke uten utfordringer. Her er de største utfordringene rundt omnikanal – og hvordan man løser dem.

Stadig flere bedrifter ser fordeler av å implementere omnikanal-logistikk i sin forsyningskjede. Det er flere grunner til dette; både i forhold til kundetilfredshet og lagerlogistikk.

En omnikanal-logistikk forenkler kjøpsprosessen ved at salget kan gjennomføres i flere ulike kanaler, noe som gir en helhetlig og enkel kjøpsopplevelse for kunden. Samtidig hjelper det bedriften å samle all logistikk i ett system både når det gjelder bestillingssystemer, lagerarbeid og returer.

Omnikanal-logistikk er en strategi for å tilfredsstille de stadig økende kundekravene om umiddelbar service, og skreddersydde løsninger for å møte behovene til dagens kunder. Det åpner opp for at varene kan forflyttes raskere til kundene og gir muligheter for direkte tilbakemeldinger på produkter, samt testing og stimulering av direkte kundeforhold.

 

Usikker på om du bør gjøre noen lagerendringer?
Last ned e-boken: Hvordan vet du om du bør effektivisere eller flytte lageret her. 

 

I tillegg forenkler det logistikken ved at man kan forsyne faste butikker med nettordre som kunder fysisk henter i butikken istedenfor at de får pakken levert hjem på døren. Dette bidrar ikke bare til mindre pakking og bruk av emballasje på lageret, men også mer samlet transport av gods.  

Men omnikanal kan, og mest sannsynlig vil, kunne by på utfordringer. Her er de viktigste utfordringene omnikanal-bedrifter vil støte på:

4 utfordringer omnikanal-bedrifter kommer til å møte

Det er mange utfordringer som kan oppstå for omnikanal-bedrifter, men noen er viktigere å ta hensyn til i den daglige lagerdriften enn andre.

1) Manglende kontroll på varebeholdningen

Det å vite status for varebeholdningen er avgjørende for omnikanal-logistikken. Vi kan vel alle si oss enige om at forhandlere som ikke klarer å levere innenfor lovet tidsfrist neppe er noen vi kommer til å handle av igjen.

Det å ha full kontroll på varebeholdningen kan være en stor utfordring, spesielt under salgstopper som kampanjer og høytider hvor man skal håndtere både butikkordre og nettordre. Nøkkelen til å løse denne utfordringen? Utvikle en effektiv prosess for ordregjennomføring ved å benytte seg av et skreddersydd Warehouse Management System (WMS).

Bedriftene som klarer å håndtere omni-kanal på riktig måte vil få uvurderlig data som de kan bruke som et grunnlag for en mer nøyaktig prognose av fremtidig etterspørsel – og deretter planlegge sine kampanjer og innkjøp med lavere kapitalbinding, men samtidig ha de riktig type varene i det rette antallet på lageret.

Les også: Hva kommer til å skje på lageret i 2017? 

Ute etter å lære mer om netthandelslogistikk og vareflyt?
Sjekk ut vår komplette guide ved å klikke her.

 2) Oppfylle kundekrav

Dagens bedrifter er helt nødt til å redefinere måten logistikken og tilhørende salgsstrategi er strukturert for å kunne oppfylle dagens kundekrav.

Så fort en bedrift forteller sine kunder at de vil motta levering samme dag eller dagen etter, har de forpliktet seg til å levere på det løftet. Dersom bedriften har en upålitelig prosess for gjennomføring av ordrer kan dette føre til forsinkelser i leveringen, som igjen kan føre til at kunden ikke ønsker å bestille fra bedriften igjen.

Og det er nettopp dette omnikanal-logistikk handler om: å optimalisere kundeopplevelsen ved å samtidig sørge for at kundene kan få produktene til enhver tid, uavhengig av hvor de er, og fra hvilken enhet de vil, det være seg mobil, laptop eller nettbrett.

Derfor er det viktig å alltid være “føre var”. Bedrifter bør investere i teknologi som kan hjelpe med å trekke frem prognoser på fremtidige forsinkelser i service eller leveranse, slik at det blir enklere å holde løftene som har blitt gitt.

3) Fragmentert forsyningskjede

Store bedrifter har ofte flere distribusjonssentre som forvaltes av ulike interne og eksterne aktører som bruker ulike IT-systemer, som i mange tilfeller ikke snakker sammen. Her ligger det mye potensiale for nye aktører som bevisst velger å styre mer av den vertikale logistikkjeden - noe Amazon har gjort med suksess de siste årene.

For å sikre fornøyde kunder - som bør være det viktigste parametre for alle bedrifter - er det viktig å løse denne oppstykkingen av forsyningskjeden ved enten å standardisere og strømlinje prosessene, eller selv ta eierskap over mer av logistikken. 

Les også: Intervju med Richard Wilding: Forsyningskjeden ledet av teknologi.

Det å styre logistikken selv er ofte både komplisert og ressurskrevende, samtidig som man ikke kan hente ut stordriftsfordeler. Når man i tillegg ikke har sett på logistikken som en del av kundeopplevelsen, men som en del av salgskostnaden, så har denne forretningsmodellen vært forholdsvis upåvirket av de endringene som mange andre bransjer har opplevd de siste årene. Dette er i ferd med å endre seg.

Ved å ta eierskap, enten internt eller eksternt, er det lettere å eksperimentere, test og justere løsninger for å hele tiden ligge enten foran markedet, eller i det minste i takt med det.

4) Returløsninger

For dagens kunde er det like avgjørende at bedriften har gode returløsninger som at pakken kan leveres raskt. Hvis en kunde føler at han eller hun ikke kan returnere et produkt de har kjøpt på nettet ved å besøke nærmeste butikk eller sende den tilbake i posten, er sannsynligheten svært liten for gjenkjøp.

Det er derfor helt nødvendig å håndheve en forutsigbar returpolitikk for å kunne tilby kundene god kundeservice i tråd med omnikanal-logistikk. Omnikanal skal sørge for at kundene får den mest enhetlige og sømløse kjøpsopplevelsen som overhodet mulig. Ved å fjerne opplevd friksjon for kunden øker man sannsynligheten for gjenkjøp betraktelig. Dette er noe IKEA har praktisert i fysiske butikker i lang tid med stor suksess, eller som de selv sier “Det er ok å ombestemme seg”.

Vi har tidligere snakket med Clear Returns om hvordan man kan bruke dataanalyse for å redusere tidsbruken og returlogistikken her.