LIS Blogg

Intervju: – Du må vite hvilke krav som stilles til hvert ledd av forsyningskjeden

Skrevet av Eirik Toft | 04.05.2017

Dagens lagerlogistikk dreier seg hovedsakelig om én ting: en optimalisert forsyningskjede.

Vi har snakket med logistikkonsulent i MYSIGMA, Maria Johansson, om hvordan man velger riktige lagerløsninger for kunden og hvordan man øker produktiviteten i forsyningskjeden.

En lagerløsning skal ikke kun frakte en vare fra mottak til reol, plukk og pakkestasjon, den skal også bistå lagermedarbeidere og forenkle deres arbeidsoppgaver samt sikre en god vareflyt. En logistikkonsulent bistår bedrifter som ikke har lagerlogistikk som sin kjernekompetanse med å finne den beste og mest relevante kombinasjonen av lagerløsninger for kunden.

Maria Johansson har lang fartstid i Sweco Logistik, men jobber nå i konsulentbedriften MYSIGMA, et selskap med fokus på styring av forsyningskjeden. Hun mener det handler om å fokusere på morgendagen, både når det gjelder valg av lagerløsninger og effektivisering av forsyningskjeden.

Mange fremmedord på lageret? Last ned vår ordliste som gir deg en enkel oversikt.


Slik velger du riktig lagerløsning for kunden

Det er mange elementer som skal tas med i beregningen når man vurderer nye løsninger for lageret. Johansson forklarer at man gjerne har en lang dialog med kunden før man begynner å snakke med leverandørene. Dette er viktig for å forstå kundens behov.  

“Vurderingene gjøres alltid utifra kundens behov, hvordan virksomheten ser ut i dag, og hvordan den ser ut framover. Så veier man de tre faktorene. Ofte tar man utgangspunkt i en strategi eller vekstplan de har, og så bruker man det til å sette ulike logistiske nøkkeltall.”

Hun forklarer at de ser på bedriftsstrategi og deretter sikrer at forsyningskjeden støtter denne strategien. Det er derfor viktig at lageret er en del av bedriftsstrategien. Deretter bestemmer man en servicestrategi mot sine kunder slik at man kan lagerføre riktige produkter på lageret.

Les også: Kunde eller ikke kunde - logistikken avgjør

Foruten å se på kriterier som bedriftens investeringsevne, lager- og ordrestruktur samt type gods, må omsetningsvekst tas med i beregningen på hvordan logistikken vil utvikles. Maria forklarer at fremtiden er et nøkkelord.

Skal bedriften utvide sortimentet fremover, eller beholde nåværende sortiment? Skal bedriften ta seg inn på nye markeder eller inn i nye land? Setter det i så fall andre krav til lagerløsning? Og skal de gå mot større gods, mindre gods eller kjølt gods? Øker kundebasen? Ser kunden lik ut i fremtiden? Det er viktig å vite om kunden vil være en butikk, privatperson eller noe annet.

Om de skal øke omsetningshastigheten i lageret, hvordan skal de gjøre det og hvordan påvirker det lagerlogistikken? Hvor stort lagringsvolum skal de ha, og hvordan øker volumene fremover? Det finnes veldig mange lagringsteknikker som kan kombineres på mange ulike måter, og det er ikke selvsagt hvilke som passer best – da må man se på hvordan kundens virksomhet ser ut, både i dag og i morgen.”

Alle disse spørsmålene må besvares for å kunne finne en god lagerløsning som fungerer optimalt i dag, men som også vil ha mulighet til å vokse med utviklingen.


Hvordan optimalisere forsyningskjeden for å øke effektiviteten og synligheten?

Johansson mener den beste måten å optimalisere forsyningskjeden på i dagens marked for å øke effektivitet og synlighet er å få kontroll på forsyningskjeden og vite hvilke krav som stilles i hvert eneste ledd. Dette kan være ulike krav avhengig av kunden, og det er derfor viktig å være fleksibel og tilpasningsdyktig.

Les også: Slik lykkes du som logistikkonsulent

Hun tror også at det er viktig å ha ulike måter å forsørge sine kunder på. Det kan være flere alternativer for både kjøp og leveranse slik at man forsørger kundene på en effektiv måte hvor kunden også blir så fornøyd som mulig.

Man skal ikke overlevere for mye, men heller ikke underlevere. Overleverer du så blir det lite kostnadseffektivt, og underleverer du mister du kunder.

"Man får differensiere sitt tilbud, helt enkelt. Man må også kontinuerlig utfordre sin forsyningskjede slik at man hele tiden jobber aktivt med den. Når forandringer skjer må man hele tiden være med på det."

Johansson tror det viktigste som har skjedd siden hun begynte som konsulent er digitaliseringen, og det faktum at utviklingen går svært mye raskere enn før.

“Alt snurrer litt fortere og det skjer mye mer rundt digitalisering enn hva det gjorde før. Det finnes informasjon om alt og alle på alle måter, og det tror jeg man må dra nytte av for å skape tilgjengelighet i forsyningskjeden – rett gjennom hele veien.”

Så hva skal en bedrift fokusere på for kunne henge med i kampen om dagens kunder? Johansson mener en fleksibel forsyningskjede er svaret.


“Det finnes ikke et tilbud som er rett for alle, man må være fleksibel. Og da må jo også forsyningskjeden være fleksibel for å støtte ulike modeller og hva man leverer til kundene.”

Les også: Logistikken: Hjernen bak systemet