Retrofit er et høyaktuelt tema innenfor intern logistikk. Avhengig av bransje så er det hensiktsmessig å foreta en modernisering etter ca. 10 års tid for å opprettholde produktiviteten og ressursutnyttelsen.
I intervjuet med Klaus Reichert som er direktør Customer Service & Support hos SSI Schäfer får vi svar på de viktigste spørsmålene knyttet til dette temaet.
Hvilke tjenester tilbyr dere kunder i forbindelse med retrofit, og hvordan skjer det egentlig?
En del av SSI Schäfers serviceavdeling har spesialisert seg på retrofit, og tilbyr brukerne et bredt spekter av løsninger. Det kan være behovsorienterte optimaliseringskonsepter med beregning av investeringskostnader eller energieffektivisering og IT-løsninger, hvor det skjer en utskiftning av lagerstyringssystemet og kontrollenheten.
Ofte moderniserer vi også drevteknikken og de mekaniske komponentene. Et eksempel på et normalt forløp:
Kunden kontakter oss med en forespørsel og vi inspiserer det eksisterende anlegget hos kunden.
Deretter utarbeider vi i felleskap en oversikt over nødvendig retrofitting for å tilpasse anlegget til fremtidens behov.
Til slutt gjennomfører vi implementeringen hvor forsøker å holde driftsstans til et minimum.
Hvor stor er etterspørselen for retrofit, og er det et område i vekst?
Det er stadig en høy etterspørsel etter moderne teknologi for eksisterende logistikksystemer. Grunnen til dette er todelt, først og fremst skyldes dette de tekniske fremskritt som stadig skjer, deretter på grunn anleggets alder.
Vi gjennomfører derfor en omfattende analyse i samarbeid med kunden hvor vi fokuserer på det eksisterende anleggs potensiale. Formålet med dette er å kunne tilpasse oss best mulig til de gitte forhold for å oppnå best mulig tilgjengelighet og størst mulig vareflyt i det eksisterende distribusjonssenteret.
Tilbyr dere retrofitting av gamle systemer fra andre produsenter?
Vi kan raskt og sikkert oppgradere de gamle lager- og produksjonsanleggene fra SSI Schäfer, og selvfølgelig også fra andre produsenter til et moderne teknisk nivå. Dette gjør vi ved å bytte ut komponenter, gjennomføre utvidelser eller oppgradere IT-systemet.
Utskiftningen av komponentene i anlegget forbedrer ikke bare driftssikkerheten, men også tilgjengeligheten til lageret hos våre nye og eksisterende kunder.
Er det noen bransjer hvor det er større etterspørsel etter retrofitting?
Vi ser en økende etterspørsel etter oppgradering av anlegg i alle bransjer, og det er ikke noen spesielle bransjer som skiller seg ut her.
Må kunden forvente å ha begrenset kapasitet under ombygging?
Det er viktig for oss å utarbeide en fremdriftsplan sammen med kunden som utgjør færrest mulig inngrep i driften. Arbeid som pågår over større områder eller som krever driftsstans planlegger vi i god tid i forveien, og om nødvendig blir det utført i løpet av helgen eller på helligdager.
På denne måten unngår vi driftsstans i så stor grad som mulig da disse kan ha alvorlige konsekvenser for våre kunder.