Aker Solutions måtte oppgradere lagerkapasiteten – fikk hjelp av LIS
Skrevet av: Sue Kristiansen | 20. 01. 2025
Da oljepakken ble vedtatt i 2020, betydde det et tresifret antall milliarder kroner i nye prosjektinvesteringer for norsk oljebransje. Aker Solutions begynte raskt arbeidet med å oppgradere verftene for å kunne gjennomføre porteføljen.
– Vi måtte verifisere at verftet var rustet for den store arbeidsmengden som kom. Utregningene våre viste at vi at vi blant annet måtte oppgradere lagerkapasiteten vår for å
ivareta behovet i prosjektene som skulle gjennomføres, forteller Warehouse Manager Steinar Grov.
Det gamle sentrallageret fylte 50 år i 2024, og lå midt mellom veien og sjøen. Med begrenset plass til å bygge ut, var det viktig å utnytte den eksisterende plassen så godt som overhodet mulig. Eller skulle de bygge nytt?
Fikk ingeniørråd for unik og krevende lagersituasjon
Aker Solutions satte sammen en arbeidsgruppe for å ruste opp kapasiteten sin, både på lageret og i selskapet som helhet. Konsulenter, ingeniører – og ja, LIS – var innom for å gi sine vurderinger av hva som ville være beste veien fremover.
– Jeg har ikke jobbet direkte med LIS før, men husket dem fra LIS-dagen for noen år siden. Både LIS og ingeniørselskapet vi hadde innom frarådet oss å bygge nytt. Det ville bli veldig dyrt å reise et bygg som skal tåle de belastningene vi har på lageret, forteller Steinar.
Belastningene det er snakk om er stort og spesialbygget utstyr fra underleverandører og partnere. Kasser på 4x6x4 meter er dagligdags, og mye må bestilles opptil halvannet år i forveien.
– Når du har en plattform som det kun finnes én av i verden, må alt lages på spesialmål og produseres spesifikt for den. Vi er ingen typisk LEAN produksjonsbedrift, men gjør mye ETO (engineer-to-order). Varene blir liggende lenge på lager for å sikre at vi har leveransene, sier Steinar.
Bygget i høyden med reoler og lagerautomater
Løsningen Aker Solutions endte opp med, brukte absolutt alt av plassen de hadde til rådighet, og dekker 6000 kvadratmeter. tillegg til dette ble det bygget flere store lagertelt, der de største delene som ikke kan lagres i reoler blir oppbevart.
Innad i selve lagerbygget står LIS for en kombinasjon av pallreoler, grenreoler og lagerautomater.
– Det var en løsning LIS var med på å utvikle, etter et besøk hvor de så på rutiner, varer, mengde og gjennomløpstid. Vi vurderte andre, helautomatiske og mer autonome systemer, men veldig mange av komponentene våre er for store og tunge til at det ville fungere, sier Steinar.
Der reolene tidligere strakte seg 5,5 meter i været, er det nye settet på over 10 meter i høyden. Europallene lagres i pallreoler, mens større (og mindre standardiserte) kasser lagres i grenreoler. Småvarene lagres i seks lagerautomater med totalt 540 hyller, for plasseffektiv lagring og enkel plukking.
Prosjektet begynte montering i januar 2024, og sto ferdig installert i begynnelsen av mars.
– LIS har gjort en veldig ryddig leveranse, og var faktisk ferdig på kortere tid enn det som ble forespeilet. De har dessuten veldig god arbeidsmetodikk for HMS, som er et viktig fokus for oss, sier Steinar.
Nå skal kapasiteten på verftet være sikret i lang tid fremover.
Skrevet av: Sue Kristiansen
Sue er utdannet siviløkonom fra NHH og er også autorisert regnskapsfører. Med et firma i stadig vekst er det avgjørende at kompetansen i administrasjonen er av ypperste klasse. I Sue har vi fått dette i kraft av at hun er nøyaktig og opptatt av detaljer, samtidig som hun har evnen til å se en helhet og sammenhenger for å ivareta en totalitet. Hun innehar en faglig trygghet og autoritet som kommer både firmaet og våre kunder til gode.
