Globalisering, digitalisering, automatisering… Man rekker knapt å omstille seg før bransjen er snudd på hodet igjen. Vi skal være forsiktige med å spå for mye, men det er vanskelig ikke å gjøre seg opp noen tanker om hvor vi er på vei.
Det er flere sentrale faktorer som kommer til å (fortsette å) definere suksess i logistikk og vareflyt i 2025. Vi har samlet fem av de aller viktigste. Tar du dem på alvor, står du godt rustet for å levere i tråd med kundenes krav ut året og fremover.
1. Automasjon og digitalisering: Ikke lenger valgfritt!
Følgere av LIS-bloggen har kanskje registrert at det blir mer prat om roboter, og mindre om reoler. Automasjon har vært en del av samtalen lenge, men nå er det nesten hele samtalen. Skal du holde deg konkurransedyktig i 2025, kan du ikke bare bruke penn, papir og ren muskelkraft.
Effektive vareflytprosesser krever løsninger som kan håndtere store datamengder, redusere feilmarginer, og minimere de manuelle prosessene. For de store er det kanskje på tide å få på plass det robotanlegget du har vurdert. Er du en mindre bedrift, burde et solid WMS være førsteprioritet.
Mål investeringen opp mot realistiske forventninger til avkastning, og prøv å treffe den perfekte balansen. Litt automasjon eller mye; ingen automasjon er utelukket.
2. Bærekraft som konkurransefortrinn
Miljøet står på dagsorden. Det er smart å ha i bakhodet for dem av oss som både er glade i planeten og omdømmet vårt. I 2025 forventer flere og flere kunder og samarbeidspartnere at bærekraftig praksis er den integrert del av virksomhetsstrategien din.
Det kan bety alt fra å erstatte pappeskene med bærekraftige plastkasser, til å bygge selve morgendagens lager med miljøhensyn i alle ledd. Kanskje er det på tide å bytte ut transportparken med elektriske kjøretøy?
Miljøtiltak kan ofte doble som kostnadsbesparende tiltak når det kutter strøm og drivstoffutgifter. Og om du i tillegg kan posisjonere deg som bransjeleder på miljølogistikk, er ikke det akkurat en dårlig bonus heller.
3. Omnikanalstrategier – Hva sa du, sa du?
Det smaker litt konsulent av ord som «omnikanalstrategi», men det er egentlig ikke noe hokus-pokus. En omnikanalstrategi betyr ganske enkelt at alle kanalene der kunder kommer i kontakt med deg spiller på lag med hverandre.
Enten de handler på nett eller i butikk, er det enklest om et sentralisert lager betjener begge deler. Automatiske plukkløsninger på lageret burde være koblet direkte opp mot nettbutikken. Og så videre.
Det stiller krav til at du har digital data på alle varene som går ut og inn, og at den er synkronisert mellom de forskjellige salgskanalene dine. Da blir det mindre forsinkelser og feil, og mange flere fornøyde kunder.
4. Fleksibilitet og skalerbarhet i usikre tider
Enten du skal vokse eller må knipe igjen beltet, er tilpasningsdyktighet viktigere enn noensinne. Det er fryktelig turbulent der ute for tiden, og det gjelder å være forberedt på plutselige svingninger.
Fleksible lagerløsninger som kan skaleres opp (og ned!) er derfor utrolig viktig i 2025 (og vi mistenker i lang tid fremover). Enten det er redundante systemer for å unngå driftsstans, eller muligheten for å sprøyte inn litt ekstra energi når det trengs, gjør du smart i å tenke fleksibelt og skalerbart.
5. Data som drivkraft: Få på deg analysehatten
Nå skal vi ikke si noe vondt om å stikke fingeren i været og gjøre en kvalifisert gjetning. Vi gjør det vi også. Men det er ikke så dumt å supplere med litt datakraft.
Bedrifter som bruker data aktivt for å optimalisere vareflyten kommer til å ha et betydelig konkurransefortrinn i 2025. Bruk for eksempel kunstig intelligens og prediktiv analyse til å forutsi etterspørsel og minske sjansen til å sitte igjen med altfor mye eller lite på lageret.
Setter du også noen smarte KPIer som lageromløp og leveringsnøyaktighet, er mye gjort. Den som følger nøye med, unngår å bli tatt på senga.
Er du likevel klar for litt kvalifisert gjetning og småprat, men med solid kunnskap i bunn? Da foreslår vi at du sjekker ut episoden av Logistikkpodden hvor vi snakker om alt dette. Så gjenstår det å se hva resten av året bringer.
Skrevet av: Sue Kristiansen
Sue er utdannet siviløkonom fra NHH og er også autorisert regnskapsfører. Med et firma i stadig vekst er det avgjørende at kompetansen i administrasjonen er av ypperste klasse. I Sue har vi fått dette i kraft av at hun er nøyaktig og opptatt av detaljer, samtidig som hun har evnen til å se en helhet og sammenhenger for å ivareta en totalitet. Hun innehar en faglig trygghet og autoritet som kommer både firmaet og våre kunder til gode.
