Det er lett å glemme at det finnes en verden utenfor kontorlandskapet, administrasjonen, budsjettene og markedsføringen. Det er ganske vanlig at man søker svar på problemene der man selv har kunnskap, kompetanse og erfaring, men det er ikke alltid det riktige stedet å lete etter svar.
Forbrukermakt
Om din bedrift selger varer og/eller tjenester, så er det til syvende og sist kundene som avgjør din suksess. Eksperter hevder at forbrukermakten vil være en styrende trend innenfor netthandel de neste 3-5 årene. Kundenes meninger blir viktigere og viktigere.
Det betyr ikke at du er maktesløs. Tvert imot. Det betyr at ved å vite hva kundene dine er opptatt av, vil du kunne fokusere på det som er nøkkelen til vekst.
Så kanskje er det ikke et nytt regnskapssystem som skal redde bedriftens økonomi, men derimot logistikken!
Mange fremmedord på lageret? Last ned vår lager- og logistikkordliste her!
Så hva vil forbrukerne ha?
E-handelsrapporten fra 2015 (gjennomført av Bring), viser at god frakt- og returhåndtering er viktig for forbrukeren. Dette innebærer blant annet enkle betalingsløsninger, alternative fraktmetoder og raske levering- og returløsninger. Her er noen eksempler:
-
7 av 10 kunder sier antall leveringsalternativer er viktig. Hvilke leveringsalternativ tilbyr din bedrift i dag?
-
For 74 prosent av kundene er pris den viktigste faktoren ved valg av leveringsmåte. Har dere kartlagt kostnadene for frakt og retur av varer? Kan dere tilby gratis frakt eller retur? Det er tross alt billigere å kjøpe en fornøyd kunde, enn å kjøpe en ny.
-
24 prosent lar være å returnere varer de er misfornøyde med hvis de må emballere varen selv. Anvender dere rett emballasje, og kan den brukes på nytt til retur?
I tillegg til å kreve mer, er kundene også mindre lojale enn før. Det betyr at du må jobbe ekstra hardt for å beholde dem. Da er det viktig å vite hva som er viktig for målgruppen din.
Så hva vil leverandørene?
Når leverandører blir spurt om hva som er den største utfordringen i bransjen, svarer de returhåndtering. De forbinder det automatisk med kostnader tilknyttet manuell håndtering, tid, frakt, registrering, tilbakebetaling osv.
Spør du forbrukerne, vil svaret sannsynligvis være det samme, men av helt andre grunner. For forbrukerne oppleves ofte retur av varer som komplisert og langvarig. Men et felles problem betyr jo også mulighet for felles løsning, ikke sant? Så her er det synergier å hente. En vinn-vinn situasjon rett og slett.
Her du har mulighet til å vinne terreng til dine konkurrenter, om du bare kan løse utfordringene du står overfor.
Så hvilke utfordringer snakker vi egentlig om her?
Om du snakker med dine ansatte på lageret, kan de nok hjelpe deg langt på vei her. Utfordringer kan eksempelvis være:
-
dårlige returløsninger
-
svake ERP-systemer
-
feilplukk av varer
-
lite fleksible systemer
-
lite effektive prosesser
-
dårlig plassutnyttelse
-
dårlig integrerte systemer og teknologier
-
feil emballasjevalg
Gode lagersystemer kan løse komplekse logistikkutfordringer for alle aktører i forsyningskjeden, og de gir fornøyde kunder. Og fornøyde kunder er tilbakevendende kunder. Og tilbakevendende kunder er penger i kassa.